Graviditetsvecka 22

I söndes gick jag in i graviditetsvecka 22. Är alltså i v21 + 3 idag :)

Nu väger bebisen nästan 430 gram, är ungefär 28 centimeter lång från hjässa till häl och har samma proportioner som en nyfödd bebis, om än lite spinkigare eftersom bebishullet inte utvecklats ännu.

Hittills har du förmodligen ökat i vikt med mellan 5,5 och 7 kg, men från och med nu kommer du att öka snabbare i vikt – räkna med strax under ett kvarts kilo per vecka.

Vad glad jag blev när jag läste om vikten, haha. Var ju faktiskt på MVC i måndes för att förlänga min sjukskrivning och fick då också väga mig. + 6 kg, läkaren sa att det såg bra ut medans jag själv tyckte att det var mycket. Men det går inte att göra så mycket mer. Är ju inte så ofta jag kan ut och röra på mig pga mitt tillstånd och äta måste jag ju. Sen försöker man ju hålla i godsakerna tills helgen även om det är svårt ibland :)

Vi fick också göra vårt tredje ultraljud eftersom jag inte känt några rörelser än. Känns så konstigt att magen växer men att man fortfarande inte känner något. Som omförderska brukar man känna rörelser runt vecka 18, tror man känna något tidigare så är det bara gaser i magen har vi fått förklarat av dom barnmorskerna vi träffat. Men allt såg iallafall jätte bra ut. Moderkakan täcker nästan hela framväggen och det var en bra bit in till bebisen fick vi se. Så nu känns det helt normalt att inte känna något igen. Hjärtat tickade på fint och vi fick se att det rörde sig lite i magen också :) Så snart skulle jag nog också få känna på lite sparkar trodde läkaren :)



Kommentarer
Postat av: Cecilia

Intressant. Jag har gått ner 6-8 kg, men detn vänder nog strax. (är i v. 20+5 och var lite överviktig när jag blev gravid)

2012-03-28 @ 16:10:48
URL: http://angelofgold.bloggplatsen.se
Postat av: maria

Vad kul med en liten till=)

2012-03-29 @ 11:43:53
URL: http://mariasofiakarlsson.blogg.se/
Postat av: Cecilia

Tack. Jaha ja det var inte många dagar före oss det inte. :)

Jag vet inte varför jag inte har gått upp någonting ännu. Jag har inte vägt mig på lite över en vecka heller så jag kan ju ha börjat gå upp igen, men magen växer för fullt och han sparkar hela tiden så :)

Hoppas att allt är bra med er!

2012-03-31 @ 15:25:42
URL: http://angelofgold.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0